Welkom op Welkom op
Zoek: in
  Home  ·  Onderwerpen  ·  Downloads  ·  Links  ·  Contact 14 November, 2018 
Leer ons kennen!
· Geschiedenis
· Onze filosofie
· Hoe u ons bereikt
· Nieuwsbrieven

Producten
· eSign
· eSign Online
· Prins-CS
· Netwerkrapporten
· So! Applicatie Framework

Diensten
· Service Level Agreements
· Registratieservice
· Dataconversie
· Maatwerk

Support
· Veel gestelde vragen
· Stappenplan
· Support aanvragen
· Fouten in onze programma's
· Updates

Sitemenu
· Inloggen

HS-Development FAQ (Vaak Gestelde Vragen)


[ Stel een Vraag ]


Categorie: Index -> Prins-CS


Vraag
·  Ik krijg de foutmelding: "Kan system.mda niet vinden"; wat betekent dit?
·  Hoe werkt de synchronisatie tussen basisgegevens en specifieke gegevens?
·  Kan ik een nieuwe stof invoeren op basis van een bestaande stof?
·  Handige toetscombinaties voor Prins-CS
·  Kan ik de verschillende keuzelijsten aanpassen met mijn eigen termen?
·  Hoe kan ik zoeken in de database?
·  Mijn afdelingsstof staat niet in de basisgegevens!
·  Kan ik meerdere databases met informatie beheren?
·  Waarom hoef ik mijzelf niet aan te melden? (inloggen)
·  Mijn database is zeer langzaam, kan ik daar iets aan doen?
·  Ik heb geen handleiding ontvangen!
·  Het rapport wordt aan de randen afgekapt!
·  Waarom wordt niet alle data afgedrukt op een bepaald rapport?
·  Er komt meer data op de rapporten dan ik heb geselecteerd...
·  Hoe kan ik een logo op standaardrapporten van Prins CS afdrukken?
·  Beveiliging Prins CS in een netwerk: kunnen verschillende werkstations gebruik maken van dezelfde toegangsrechten?
·  Blijkbaar heb ik een verouderde jet-database-engine; wat nu?

Antwoord
·  Ik krijg de foutmelding: "Kan system.mda niet vinden"; wat betekent dit?

In het bestand pcs.ini wordt een verwijzing gemaakt naar het bestand system.mda. In het bestand system.mda worden de gegevens opgeslagen over gebruikers en hun toegangsrechten tot Prins-CS. Bij een standaardinstallatie van Prins CS (licentie of evaluatieversie) wordt ervan uitgegaan dat dit bestand in dezelfde directory staat als het programma Prins CS.

De volgende situaties kunnen oorzaak zijn van bovengenoemde foutmelding:

  • de database-installatie is op een andere locatie (directory) uitgevoerd dan de client-installatie
  • de system.mda is naar een locatie in een netwerk gebracht om andere werkstations ook over dezelfde toegangsgegevens van Prins CS te laten beschikken.
  • er is nog geen database-installatie (o.a. pcsdat.mdb) uitgevoerd van de installatieprocedure van Prins-CS (in dit geval is de installatieprocedure nog niet compleet en dient de Setup-procedure nogmaals te worden opgestart).

Oplossing
Er moet een verwijzing worden gemaakt naar de locatie van het bestand system.mda en utility.mda in het ini-bestand van Prins-CS. Dit gaat als volgt.

  1. Sluit Prins-CS af.
  2. Zoek op in welke directory het bestand system.mda staat (bijvoorbeeld x:\data\prins\system.mda).
  3. Zoek het bestand pcs.ini op met behulp van de Verkenner (Explorer).
  4. Open het bestand pcs.ini door erop te dubbelklikken. Het geopende tekstbestand begint met de volgende tekst:
    [Options]
    SystemDB=system.mda
    UtilityDB=utility.mda
    AllowCustomControls=1
    AllowOLE1LinkFormat=0
    Typ de locatie (padnaam) in voor system.mda en utility.mda (zelfde locatie), bijvoorbeeld:
    [Options]
    SystemDB=x:\data\prins\system.mda
    UtilityDB=x:\data\prins\utility.mda
    AllowCustomControls=1
    AllowOLE1LinkFormat=0
  5. Sluit pcs.ini af en bewaar daarbij de wijzigingen.
  6. Start Prins CS opnieuw op en controleer of de foutmelding is verdwenen.

Opmerking
Indien u Access 2.0 of andere Access 2.0 applicaties gebruikt kunnen er meerdere versies van system.mda op uw pc voorkomen.

Terug naar boven


·  Hoe werkt de synchronisatie tussen basisgegevens en specifieke gegevens?

Een van de belangrijke functionaliteiten in Prins-CS is de synchronisatie tussen de basisgegevens en de specifieke gegevens. Hoe werkt dat nu precies?

U kunt de basisgegevens in Prins-CS het beste als een soort sjabloon beschouwen. Wanneer u een specifieke registratie voor een bepaalde afdeling maakt, kiest u een stof uit de basisgegevens, de afdeling waarop deze wordt geregistreerd en de gegevens die meegekopieerd dienen te worden. Nadat deze stof specifiek geregistreerd staat wordt deze synchroon gehouden met het "sjabloon" in de basisgegevens. Dit betekent dat iedere keer als u de basisgegevens van een bepaalde stof wijzigt gevraagd wordt of deze gegevens meeveranderd moeten worden voor de verschillende afdelingen. Zo kunt u grote aantallen wijzigingen in één keer doorvoeren.

Indien u de gegevens voor een bepaalde afdeling niet laat meeveranderen, dan worden op dat moment de gegevens specifiek gemaakt en uit de synchronisatie gehaald. Deze gegevens zullen vanaf dat moment "echt" specifiek zijn en niet meer in verbinding staan met het "sjabloon" in de basisgegevens.

In verreweg de meeste gevallen is het dus zeer verstandig uw beheer volledig in de basisgevens te doen en de bedrijfspecifieke zaken alleen in het hoofdscherm aan te passen.

Terug naar boven


·  Kan ik een nieuwe stof invoeren op basis van een bestaande stof?

Wanneer een nieuwe stof ingevoerd moet worden die erg lijkt op een stof die al eerder is ingevoerd, kan een kopie van een stof worden gemaakt. Hiervoor is zowel in de basisgegevens als in de specifieke gegevens een knop in de werkbalk opgenomen. Wanneer deze knop wordt gebruikt kunt u de nieuwe naam van de stof aangeven en welke gegevens meegekopieerd dienen te worden. Zo kunt u vaak een hoop tijd besparen.

Terug naar boven


·  Handige toetscombinaties voor Prins-CS

Er zijn binnen Prins-CS een aantal toetscombinaties gedefinieerd die het gebruik van het pakket vergemakkelijken. Hieronder treft u een overzicht van deze combinaties aan.

ToetscombinatieFunctie
Shift-F2Inzoomen op een veld
Ctrl-;Invoegen van de datum van vandaag
Ctrl-Shift-;Invoegen van de huidige tijd
Ctrl-'Invoegen van de waarde van hetzelfde veld in het vorige record
Ctrl-+ (plusteken)Nieuw record aanmaken
Ctrl-- (minteken)Huidige record verwijderen
Shift-EnterWijzigingen huidige record opslaan.
F1Hulp opvragen bij de huidige context
F7Zoekscherm openen
F8Selectie-mode aanzetten:
vervolgens herhaaldelijk F8 drukken geeft:
1x : woord selecteren
2x : veld selecteren
3x : record selecteren
4x : alle records selecteren
Shift-F8 maakt een van bovenstaande niveaus ongedaan.
Esc zet de selectie-mode uit.

Terug naar boven


·  Kan ik de verschillende keuzelijsten aanpassen met mijn eigen termen?

Ja, in beperkte mate.

Ga naar het menu Systeem/Keuzelijsten. Het scherm dat opent bevat de huidige registratie van de verschillende keuzelijsten. In dit formulier kunt u items aan de keuzelijsten toevoegen, wijzigen en verwijderen. De naam van de keuzelijst zou voor zichzelf moeten spreken.

Terug naar boven


·  Hoe kan ik zoeken in de database?

Het zoeken in de database van stoffen kan in de praktijk een hele klus zijn. Hoe u dit het beste kunt doen leest u hieronder.

Uitgaande van een basisformulier (bijv. Basisgegevens stoffen) worden de zoekfuncties geactiveerd door het aanklikken van de knop met het verrekijkertje in de werkbalk. Het zoeken van de gegevens beperkt zich tot de enkelvoudige velden zoals deze in het betreffende basisscherm zijn opgenomen (de witte velden). Indien uw muiscursor in één van de witte velden stond, zoekt u naar gegevens in dat specifieke veld. In de titelbalk van het zoekschermpje kunt u zien in welk veld u gaat zoeken (bijv. Zoeken in veld Stofnaam). Anders zoekt u in alle velden.

Het zoeken kan het best worden gedaan door in het veld Waar de optie Gedeelte van veld te kiezen. Dit houdt in dat uw zoekterm mag voorkomen in de gehele inhoud van het veld.

Wanneer u een zoekterm heeft ingevuld activeert u het zoekproces door op Eerste zoeken te klikken. Het openstaande formulier achter het zoekscherm verandert van inhoud indien er een resultaat wordt gevonden. Met Volgende zoeken gaat u naar het volgende resultaat. Indien geen resultaten worden gevonden, verschijnt een boodschap op uw scherm.

Het zoekscherm biedt veel mogelijkheden. Daardoor is het voor veel gebruikers soms wat verwarrend. Ook hier geldt, oefening baart kunst!

Terug naar boven


·  Mijn afdelingsstof staat niet in de basisgegevens!

De registratie van een stof uit de basisgegevens kan op stofnaam, synoniem of handelsnaam gebeuren. Dit betekent dat de naam zoals deze op de afdeling geregistreerd staat niet direct in de basisgegevens staat (uiteraard wel onder de Benamingen-knop).

Om de juiste stof in de basisgegevens te vinden kunt u als volgt te werk gaan:

  1. open het Stoffen/toepassingen-scherm
  2. zoek in dit scherm naar de betreffende stof
  3. klik op de knop Stofinf. algemeen
  4. u wordt naar de betreffende stof geschakeld in het algemene deel van Prins-CS

Terug naar boven


·  Kan ik meerdere databases met informatie beheren?

Vooral voor arbodiensten is het vaak handig om meerdere databases, toegespitst op een bepaalde bedrijfssector of bedrijf te gebruiken.

Dit is mogelijk door het bestand pcsdat.mdb - dit bestand bevat alle data - te kopiëren naar een nieuwe locatie in een separate directory. Binnen Prins-CS kan dan onder het menu Bestand worden gekozen voor Database verbinden. Blader naar de locatie waar het nieuwe bestand pcsdat.mdb is neergezet en bewerk de in deze database aanwezige informatie voor de desbetreffende toepassing. Op deze manier is het mogelijk om bijvoorbeeld voor iedere klant een separate database te onderhouden.

Om verwarring te voorkomen is het verstandig om de verschillende databases een andere, duidelijker naam te geven, bijvoorbeeld de naam van de organisatie waar de database voor is. Zolang de extensie .pmb blijft, kunt u de database gewoon openen in Prins CS zoals hierboven omschreven.

Terug naar boven


·  Waarom hoef ik mijzelf niet aan te melden? (inloggen)

Het programma Prins-CS bevat standaard een aantal gebruikersnamen. Een daarvan is de gebruiker 'beheerder' of 'admin'. Indien u zichzelf niet hoeft aan te melden, betekent dit dat er op de gebruikersnaam geen wachtwoord is gedefinieerd. In dit geval wordt u automatisch aangemeld als 'admin'.

Om het aanmeldscherm te laten verschijnen dient u een wachtwoord voor deze gebruiker in te voeren. Dit kunt u doen via het menu Systeem/Beveiliging/Verander Wachtwoord. Laat in het verschijnende scherm 'oud wachtwoord' leeg en type het gewenste nieuwe wachtwoord in de twee onderste vakjes. De volgende keer dat u Prins-CS opstart zal om een gebruikersnaam en een wachtwoord worden gevraagd.

Terug naar boven


·  Mijn database is zeer langzaam, kan ik daar iets aan doen?

Als u Prins CS intensief gebruikt voor een langere periode kan het nodig zijn de database te defragmenteren. Dit kan in sommige gevallen aanzienlijk schelen in de responstijd. Als u dit wilt doen kunt u uw database gecomprimeerd met WinZip of een ander zip-programma sturen aan support@hsdev.com. Wij zorgen dan voor de defragmentatie en u krijgt dezelfde dag uw database retour. Uiteraard is uw data bij ons veilig en wordt vernietigd zodra wij deze niet meer nodig hebben.

Een andere oorzaak kan zijn dat uw database via het netwerk wordt benaderd. De communicatie met het netwerk is langzamer dan via uw locale harde schijf. Hier valt in het programma weinig aan te doen. Een tijdelijke oplossing bij het uitdraaien van veel rapporten is het bestand pcsdat.mdb naar een directory kopiëren op uw harde schijf en Prins CS via het menu Bestand/Database verbinden met deze (tijdelijke) database laten werken. Als u dan klaar bent met printen, kunt u Prins CS weer verbinden met de "echte" database op het netwerk.

Terug naar boven


·  Ik heb geen handleiding ontvangen!

Dat is juist. Wij leveren in principe geen handleiding op papier mee met het pakket, maar een elektronische handleiding in Adobe Acrobat-formaat op de cd-rom. Bij de installatieprocedure is ook de installatie meegeleverd van Acrobat Reader. U kunt deze ook downloaden via de firma Adobe (http://www.adobe.com).

Terug naar boven


·  Het rapport wordt aan de randen afgekapt!

Bij het tonen op het scherm of het afdrukken op de printer vallen er onderdelen van het rapport aan de randen weg.

De rapporten zijn ontworpen om te worden afgedrukt op papier van het formaat A4. De instelling van uw printer is hierbij van belang. Vaak staat een printer standaard ingesteld op het zgn. "letter"-formaat dat in Amerika veel wordt gebruikt. Verander deze instelling van de printer naar A4 om meer ruimte op de rapporten beschikbaar te hebben.

Een tweede mogelijkheid is om onder de knop Printerinstelling in het rapportendialoogscherm de marges wat aan te passen. Hiermee kunt u de bladspiegel van elk rapport verschuiven over de pagina.

Terug naar boven


·  Waarom wordt niet alle data afgedrukt op een bepaald rapport?

Dit komt waarschijnlijk voor bij de zogenoemde "chemiekaarten" in Prins-CS. Deze zijn zodanig vormgegeven dat ze precies op één A4-pagina passen. Dit betekent dat vooral bij de zinselementen soms zinnen niet kunnen worden afgedrukt.
Hier is geen andere oplossing voor dan een ander rapport te kiezen of uw zinnen aan te passen zodat deze wel op het rapport worden afgedrukt.

Terug naar boven


·  Er komt meer data op de rapporten dan ik heb geselecteerd...

De rapporten maken gebruik van gepersonaliseerde selectietabellen en er zijn waarschijnlijk nog wat "oude" selectiegegevens aanwezig. Neem de volgende stappen om deze selectiedata te verwijderen.

  1. Dubbelklik op de omcirkelde r (van geregistreerd handelsmerk) achter "Prins CS" in het grijze achtergrondscherm
  2. Bevestig het dialoogscherm door op OK te klikken
  3. Met de knop Who's online kunt u kijken of er nog andere mensen aan het werk zijn met Prins CS naast uzelf. Dit schermpje is niet 100% betrouwbaar. Stel zeker dat iedereen uitgelogd is uit Prins-CS.
  4. Klik op de knop Clear selectietabellen Dit maakt de selectie-tabellen leeg zonder bericht op het scherm. Het kan geen kwaad hier meerdere keren op te klikken.
  5. Probeer het rapport opnieuw te genereren.

    Terug naar boven


·  Hoe kan ik een logo op standaardrapporten van Prins CS afdrukken?

De standaardrapporten van Prins CS bevatten geen mogelijkheid om een bedrijfslogo af te drukken. De rapporten zijn voorzien van zoveel informatie die vele gebruikers belangrijker achten (afdrukdatum, wijzigingsdatum enz) dat er geen ruimte meer is om een logo te plaatsen.

Het is wel mogelijk om een rapport op maat te bestellen bij HS Development te bestellen, een zogenaamd Netwerkrapport. Dit kunt u zelf helemaal inrichten, dus ook met een bedrijfslogo. Via een aparte lokaal geïnstalleerd programmaatje kunt u daarmee de gegevens uit de Prins CS-database printen of op het scherm tonen.

Het is ook eventueel mogelijk om zelf een eenvoudige aanpassing (zoals het toevoegen van een logo) in een standaardrapport uit te voeren met behulp van MS-Access 2.0. Hiervoor is wel kennis van/ervaring met Access 2.0 noodzakelijk. Deze aanpassing verdwijnt echter na een upgrade, zodat u deze handeling daarna opnieuw moet uitvoeren.
Let wel: De aanpassing wordt geheel op eigen verantwoording uitgevoerd. Problemen in het functioneren van Prins CS die door deze aanpassing worden veroorzaakt vallen buiten het onderhoudscontract.

Indien u geïnteresseerd bent in netwerkrapporten, kijk dan voor meer informatie hierover elders op onze site of neem contact met ons op via e-mail.

Terug naar boven


·  Beveiliging Prins CS in een netwerk: kunnen verschillende werkstations gebruik maken van dezelfde toegangsrechten?

De gegevens over gebruikers en hun toegangsrechten in Prins CS worden in het bestand system.mda opgeslagen. Deze wijze van beveiliging is een standaardfunctionaliteit van MS-Access 2.0 (Prins-CS is een Access 2.0 applicatie). Tijdens de database-installatie van Prins CS wordt deze system.mda geïnstalleerd. Bij een lokale database-installatie wordt dit bestand in dezelfde directory geplaatst als het programma Prins CS (bijvoorbeeld c:\program files\his\pcs).

Het is mogelijk om de database-installatie direct op een netwerk te plaatsen. Indien de database op een later tijdstip op een netwerk geïnstalleerd wordt, is het mogelijk dat andere werkstations nog een eigen system.mda op de computer heeft staan. Hierdoor zullen de door de beheerder ingestelde gebruikers, toegangsrechten, wachtwoorden niet worden overgenomen door andere werkstations.

Dit kan voorkomen worden door het bestand system.mda op een centrale plaats in het netwerk te plaatsen. Er moet dan wel een verwijzing worden gemaakt naar de locatie van het bestand system.mda en utility.mda in het ini-bestand van Prins-CS (pcs.ini) op elk werkstation.

Om een en ander te bewerkstelligen moeten een aantal stappen doorlopen worden. Hieronder treft u een beschrijving hiervan aan.

  1. Kopieer uw (gevulde) database naar de gewenste locatie in het netwerk (bijv. x:\data\prins\). Zorg er wel voor - zo nodig via uw systeembeheerder - dat de betreffende directory alle lees-, schrijf- en wijzigrechten heeft.
  2. Kopieer de bestanden system.mda en utility.mda van het werkstation waar de beheerder al gebruikers, toegangsrechten, etc. heeft ingesteld dezelfde gezamenlijke locatie op het netwerk (in ons voorbeeld x:\data\prins\.
  3. Nu moeten op elk werkstation waar Prins CS op geïnstalleerd is of wordt de volgende handelingen verricht worden (na installatie):
    • Zoek het bestand pcs.ini op met behulp van de Verkenner (Explorer).
    • Open het bestand pcs.ini door erop te dubbelklikken. Het geopende tekstbestand begint met de volgende tekst:
      [Options]
      SystemDB=system.mda
      UtilityDB=utility.mda
      AllowCustomControls=1
      AllowOLE1LinkFormat=0
      
    • Typ de locatie (padnaam) in voor system.mda en utility.mda (zelfde locatie), bijvoorbeeld:
      [Options]
      SystemDB=x:\data\prins\system.mda
      UtilityDB=x:\data\prins\utility.mda
      AllowCustomControls=1
      AllowOLE1LinkFormat=0
    • Sluit pcs.ini af en bewaar daarbij de wijzigingen.
    • Na deze wijziging moet op ieder werkstation bij het opstarten de database opnieuw verbonden worden. Hierover verschijnt een melding in het scherm. Klik op Ja en zoek vervolgens in het scherm dat dan verschijnt het bestand op het netwerk op en selecteer dat.
      Zou die melding overigens niet verschijnen, dan kunt u dit ook via het menu Bestand/Database verbinden doen.

Terug naar boven


·  Blijkbaar heb ik een verouderde jet-database-engine; wat nu?

Als bij de installatie van Prins-CS de jet-database-engine van Access (MSAJT200.dll) reeds op uw computer wordt aangetroffen, dan wordt deze niet overschreven. Als deze foutmelding ontstaat betekent het dat de versie op uw computer een ouder versienummer heeft dan 2.50.

Om dit op te lossen moet het huidige (verouderde) bestand MSAJT200.dll door de juiste versie vervangen worden. Indien u contact opneemt met onze supportafdeling dan sturen zij u de juiste versie toe.

U kunt het probleem ook direct zelf verhelpen door het oude bestand MSAJT200.dll van uw computer te verwijderen en opnieuw de installatie uit te voeren, zodat de nieuwe versie van MSAJT200.dll wel geïnstalleerd wordt. Het is daarbij niet noodzakelijk om de het programma eerst te verwijderen, want de installatieprocedure zal alleen die bestanden installeren die zich nog niet op de computer bevinden.

Hieronder volgt een stap-voor-stapbeschrijving hoe u dit moet doen:

  1. Sluit Prins-CS af.
  2. Zoek (met behulp van zoekfunctie in de Windows-verkenner) naar het bestandje MSAJT200.dll op uw computer. De eigenschappen van dit bestand zullen een ander versienummer weergeven dan het nummer 2.50.1606.
  3. Verwijder het bestand MSAJT200.dll (als er meerdere gelijknamige bestanden voorkomen: allemaal verwijderen).
  4. Start de installatieprocedure van Prins-CS opnieuw op vanaf de CD-ROM of de diskette via het programma SETUP.EXE.
  5. Voer de aanwijzingen van het scherm op en voer de installatie in dezelfde directory uit waar de oude installatie stond.
  6. Start Prins-CS opnieuw op

Terug naar boven